Betalingsachterstand

PNOzorg Jonge vrouw aan het bellen_web.jpg

Voorkom een betalingsachterstand

Kun je niet op tijd betalen? Laat dit dan zo snel mogelijk aan ons weten.

Hieronder lichten we de verschillende mogelijkheden toe: in 1 keer betalen of een betalingsregeling aanvragen.

Wat moet je doen als je niet op tijd kan betalen of hebt betaald?

Als je niet op tijd betaalt, dan heb je 2 mogelijkheden:

  1. je betaalt het bedrag toch nog in 1 keer
  2. lukt in 1 keer betalen niet? Dan bieden we je een betalingsregeling aan. Je kunt dan het bedrag in termijnen betalen

Betalingsregeling aanvragen?

Wil je een betalingsregeling aanvragen? Dat kan op de volgende manier:

  1. ga naar MijnPNO
  2. ga naar je financieel overzicht
  3. klik in je financieel overzicht op hyperlink 'Betalingsregeling aanvragen'
  4. vul het formulier in


Nog geen MijnPNO?

Heb je nog geen MijnPNO? Je kunt in MijnPNO inloggen via DigiD met sms-verificatie. In MijnPNO staan gegevens die privacygevoelig zijn. Bijvoorbeeld declaraties van je medische behandelingen. We beschermen die gegevens goed. Daarom moet je inloggen met je DigiD mét sms. Zo weten we zeker dat je de enige bent die deze gegevens ziet. Gebruik je al DigiD met sms? Dan kun je direct inloggen bij MijnPNO. Heb je nog geen sms-verificatie, bekijk dan de DigiD pagina hoe je dit regelt.

Wat gebeurt er als je niet betaalt?

Je krijgt extra kosten

Als je niet op tijd betaalt en je spreekt geen betalingsregeling af, dan schakelen we een incassobureau in. Je krijgt hierdoor extra kosten. Neem daarom bij betalingsproblemen zo snel mogelijk contact met ons Service Center op via telefoonnummer 030  639 62 62.

Wij beëindigen je zorgverzekering(en)

Betaal je elke keer je premie niet, dan beëindigen wij je basisverzekering en aanvullende verzekering(en) vanwege wanbetaling. Dit doen we ook als je door ons voorgeschoten zorgkosten, eigen risico of eigen bijdragen niet (op tijd) terugbetaalt.

Voorbeeld:

Je betaalt je premie per maand en betaalt 2 maanden niet, dan bieden we je een betalingsregeling aan. Accepteer je dat niet? En betaal je ook het bedrag niet dat je aan ons moet betalen? Dan beëindigen wij je basisverzekering en aanvullende verzekering(en). We doen dit als je 4 maanden geen premie betaalt. Je betalingsachterstand verdwijnt hiermee niet. Je moet de premie die je schuldig bent wel nog steeds betalen. Is de verzekerde jonger dan 18 jaar? Dan blijft de basisverzekering wel doorlopen. Een verzekerde jonger dan 18 jaar betaalt namelijk geen premie.

Je wilt bij PNOzorg blijven

Hebben wij je basisverzekering en aanvullende verzekering(en) beëindigd? Dan kun je alleen bij ons terugkomen als je langer dan 2 jaar bij ons verzekerd bent en het de 1e keer is dat wij jouw verzekering(en) beëindigen door wanbetaling. Daarnaast geldt het volgende:

  • je moet alle openstaande bedragen alsnog aan PNOzorg betalen
  • je kunt de basisverzekering (opnieuw) bij ons afsluiten
  • PNOzorg biedt je 5 jaar geen uitgebreide aanvullende- en Tandplusverzekeringen aan waarbij gezondheidsvragen worden gesteld
  • je kunt Tandplus Preventief alleen afsluiten per 1 januari van elk kalenderjaar


Let op: is dit de 2e keer dat wij jouw verzekering(en) beëindigen vanwege wanbetaling? Dan kun je 5 jaar geen basisverzekering en aanvullende verzekeringen bij ons afsluiten.

Je moet je verplicht verzekeren

Als je je niet aan de voorwaarden houdt, dan verzekeren wij je niet meer voor zorgkosten. Van de overheid moet iedereen die in Nederland woont of werkt een basisverzekering afsluiten. Meld je daarom bij een andere zorgverzekeraar aan voor een nieuwe basisverzekering. Die zorgverzekeraar moet je (wettelijk) verplicht accepteren voor de basisverzekering.

We helpen je graag. Het Service Center is bereikbaar op 030  639 62 62

PNOzorg man beitelt in leisteen.jpg

Wat kun je zelf doen?

Zorgtoeslag aanvragen
Zorgtoeslag is een bijdrage in de kosten van je basisverzekering. Misschien heb je recht op zorgtoeslag. Die vraag je aan bij de Belastingdienst.

Zelf schulden regelen
Op zelfjeschuldenregelen.nl vind je informatie en tips hoe je schulden voorkomt. En hoe je een actieplan maakt.

Schuldhulpverlening aanvragen
Bij blijvend geldtekort kun je hulp vragen van een schuldhulpverlener. Je gemeente weet wat de mogelijkheden zijn. Of bekijk website www.nvvk.eu.

Zorgverzekeringslijn bellen
De Zorgverzekeringslijn geeft onpartijdig advies wanneer je schulden hebt van je zorgverzekering. Zij brengen je in contact met de juiste instantie. Het telefoonnummer is 0800  64 64 644. Of bekijk www.zorgverzekeringslijn.nl.