Bril contactlenzen en ooglaseren

Ziet u niet scherp meer?

Vergoedingen A-Z

Wat u vergoed krijgt

De basisverzekering vergoedt brillenglazen en lenzen alleen als u ze op medische indicatie moet gebruiken, bijvoorbeeld omdat u een oogaandoening heeft. Ze vallen dan onder de vergoeding Brillen en lenzen bij medische indicatie.

Heeft u geen medische indicatie, maar wel een bril of lenzen nodig vanwege bij- of verziendheid? Of overweegt u ooglaseren?

De aanvullende verzekeringen Optimaal en hoger vergoeden:

  • brillenglazen met of zonder montuur
  • prismabril
  • contactlenzen, nachtlenzen, torische lenzen
  • geïmplanteerde lenzen
  • ooglaserbehandeling
  • reparatie van de bril

De brillenglazen en lenzen moeten versterkend zijn of een corrigerende werking hebben.

Er geldt een maximale vergoeding per 2 aansluitende kalenderjaren. Voor de maximale vergoeding in dit jaar telt de vergoeding in het vorige kalenderjaar mee. Wij vergoeden dus nooit meer dan de maximale vergoeding min het bedrag dat u vorig jaar vergoed heeft gekregen. De maximale vergoeding voor de 2 jaren staat hieronder.

Hier kunt u terecht

  • bril en contactlenzen: opticien
  • ooglaseren en geïmplanteerde lenzen: ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum (ZBC)

Dit wordt niet vergoed

  • contactloensvloeistof
  • los brilmontuur
  • brillenkoker en andere accessoires
  • oogmeting (refractiemeting) en oogcontrole, aanmeetkosten en aanpassingskosten
  • duikbril
  • floaterlaseren

Vergoeding per verzekering

Maximaal per 2 aansluitende kalenderjaren, voor brillenglazen, lenzen en ooglaseren samen

Maximaal per 2 aansluitende kalenderjaren, voor brillenglazen, lenzen en ooglaseren samen

Maximaal per 2 aansluitende kalenderjaren, voor brillenglazen, lenzen en ooglaseren samen

Wat u zelf betaalt

Geen eigen bijdrage

Voor deze zorg betaalt u geen eigen bijdrage.
Hoe werkt dat?

Geen eigen risico

Deze zorg valt onder de aanvullende verzekering. Hiervoor geldt geen eigen risico.
Hoe werkt dat?

Dit moet u zelf doen

Declareer bij een nieuwe bril montuur en glazen samen

Heeft u een nieuwe bril? Declareer deze dan als één geheel. Een los montuur vergoeden wij namelijk niet.

Zorg dat notagegevens compleet zijn

Dit moet op de nota voor een bril of (contact)lenzen staan:

  • naam en geboortedatum
  • soort brillenglazen of (contact)lenzen
  • correctie of sterkte
  • gegevens van het montuur
  • bedrag van de brillenglazen, (contact)lenzen en het montuur
  • als u korting krijgt: voor welke onderdelen die geldt

Goed om te weten

De algemene regels gelden voor alle zorg en voor iedereen. Er staat bijvoorbeeld in wat nooit wordt vergoed, en welke wijzigingen u moet doorgeven. En dat vergoedingen uit het verleden meetellen als u bij ons van aanvullende verzekering wisselt.

Heb je vragen? Wij helpen je graag.

Het Service Center is bereikbaar via 030 639 62 62 op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur

Vergoedingen A-Z
`

Declareer jij je zorgkosten al via de PNOzorg app?

Meer over de app