Ziekenhuisopname assistentie en extra service voor en na

Wat extra hulp of iemand die met u meedenkt bij een ziekenhuisopname is geen overbodige luxe.

Vergoedingen A-Z

Wat u vergoed krijgt

Wordt u onverwacht in het ziekenhuis opgenomen? Of staat een opname in een ziekenhuis gepland voor bijvoorbeeld een operatie? Dan vergoedt de basisverzekering deze ziekenhuisopname.

Een ziekenhuisopname is niet niks. Misschien maakt u zich zorgen over de opname zelf, of over wat u daarna te wachten staat. Dan kan het fijn zijn als het vervoer naar het ziekenhuis wordt geregeld. Of als iemand al voor uw opname meedenkt over de zorg na uw ontslag.

De aanvullende verzekeringen Excellent en Zorgplan vergoeden assistentie en extra service in aanloop naar uw ziekenhuisopname en als u weer naar huis gaat. Het moet gaan om een ziekenhuisopname die noodzakelijk is voor onderzoek of behandeling door de medisch specialist.

Bij opname in een Nederlands ziekenhuis vergoeden wij:

1. hulp van de Zorgassistent. Die:

  • neemt vooraf contact met u op voor een intake
  • regelt het vervoer naar het ziekenhuis
  • kan bij de opname zijn en u wegwijs maken in het ziekenhuis
  • beantwoordt uw zorgvragen
  • kan telefonisch contact met u houden, overleggen met de (medische) staf of u bezoeken
  • begeleidt u bij ontslag
  • regelt het vervoer bij ontslag uit het ziekenhuis

Als u acuut wordt opgenomen, dan zijn de bovenste 3 niet mogelijk.

2. vervoer van en naar het ziekenhuis

3. aansluitend op uw ontslag uit het ziekenhuis: maximaal 2 overnachtingen voor uzelf in een logeerhuis, zorghotel of andere (betaalde) overnachtingsmogelijkheid bij het ziekenhuis, tot maximaal € 100 per nacht. Zo kunt u een extra dag herstellen in de buurt van het ziekenhuis, bijvoorbeeld als u het gevoel heeft dat het ontslag wat vroeg komt. Moet u vóór 10 uur 's morgens in het ziekenhuis aanwezig zijn? En woont u er meer dan 50 kilometer vandaan? Dan kunt u er ook voor kiezen om 1 overnachting voorafgaand aan de ziekenhuisopname te gebruiken

4. aanvullende zorg en dienstverlening door de ZorgConsulent bij ontslag uit het ziekenhuis. Bijvoorbeeld:

  • maaltijdservice
  • regelen van hulpmiddelen die u thuis nodig heeft voor een goed herstel
  • regelen van ondersteuning in het huishouden of kinderopvang
  • regelen van vervangende mantelzorg

Opname in België of Duitsland?

Woont u in Nederland, maar wordt u in een Belgisch of Duits ziekenhuis opgenomen? Dan vergoeden wij niet de hulp van de Zorgassistent (1), maar wel vervoer, overnachting en dienstverlening door de ZorgConsulent (2, 3 en 4).

Woont u in België of Duitsland en wordt u in dat land opgenomen? Dan vergoeden wij vervoer en overnachting (2 en 3). De ZorgConsulent kan wel met u meedenken over de zorg na uw ontslag, maar kan die meestal niet voor u regelen.

Dit wordt niet vergoed

  • de vergoeding geldt niet bij opname in een ggz-instelling of op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis

Vergoeding per verzekering

Overnachting: maximaal 2, maximaal € 100 per nacht
Vervoer: € 0,27 per km

Overnachting: maximaal 2, maximaal € 100 per nacht
Vervoer: € 0,27 per km

Wat u zelf betaalt

Geen eigen bijdrage

Voor deze diensten betaalt u geen eigen bijdrage.
Hoe werkt dat?

Geen eigen risico

Deze diensten vallen onder de aanvullende verzekering. Hiervoor geldt geen eigen risico.
Hoe werkt dat?

Dit moet u zelf doen

Neem contact op met de ZorgConsulent

Is de datum van opname bekend? Neem contact op met de ZorgConsulent over de mogelijkheden voor assistentie en extra services.

Vervoer regelt u zo

U laat de Zorgassistent uw vervoer regelen of u doet het zelf via telefoonnummer 0900 333 33 30.

Goed om te weten

De algemene regels gelden voor alle zorg en voor iedereen. Er staat bijvoorbeeld in wat nooit wordt vergoed. En welke wijzigingen u moet doorgeven.
Dan kunt u helaas geen gebruik maken van de assistentie, extra vervoer of overnachtingen. Natuurlijk kunt u wel onze ZorgConsulent bellen met vragen over uw opname.

Heb je vragen? Wij helpen je graag.

Het Service Center is bereikbaar via 030 639 62 62 op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur

Vergoedingen A-Z
`

Declareer jij je zorgkosten al via de PNOzorg app?

Meer over de app