Geriatrische revalidatie
Revalidatie voor als u op leeftijd bent en uit het ziekenhuis komt.
Vergoeding per verzekering
Basis
100%
Max. 6 maanden
Start
Geen vergoeding
Beter
Geen vergoeding
Plus
Geen vergoeding
Optimaal
Geen vergoeding
Top
€ 50 per dag voor extra faciliteiten
Max., tijdens opname
Excellent
100% extra faciliteiten
Tijdens opname
Zorgplan
100% extra faciliteiten
Tijdens opname
Wat u vergoed krijgt
Moet u revalideren? Dan krijgt u fysiotherapie, oefentherapie of ergotherapie. Of, als u specialistische revalidatiezorg nodig heeft, medisch-specialistische revalidatie. Dan gelden die vergoedingen.
Speciaal voor mensen op leeftijd met meer gezondheidsproblemen tegelijk, is er geriatrische revalidatie. Daarvoor geldt de vergoeding die u nu leest.
U krijgt geriatrische revalidatie als u na een opname of een specialistische behandeling in het ziekenhuis niet meteen terug kunt naar uw thuissituatie en 'gewone' revalidatie voor u te zwaar is. Dat betekent dat 1 van deze 2 situaties voor u moet gelden:
- U bent opgenomen in het ziekenhuis voor behandeling door de medisch specialist. Bijvoorbeeld voor een gebroken heup, of na een beroerte. De geriatrische revalidatie start binnen een week na uw ontslag uit het ziekenhuis.
- U heeft plotselinge gezondheidsklachten gekregen waardoor u niet meer mobiel bent, of zich niet meer zelf kunt redden. Een medisch specialist heeft u voor de klachten behandeld, bijvoorbeeld op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis, of op de polikliniek voor ouderenzorg (geriatrie). Uw klachten zijn daarmee nog niet verholpen.
Bijna altijd zal uw arts of de transferverpleegkundige de mogelijkheid van geriatrische revalidatie al met u bespreken terwijl u nog in het ziekenhuis bent.
De bedoeling is dat u zó herstelt dat u weer terug kunt naar uw thuissituatie. Soms gaat dat stapsgewijs. Dan slaapt u bijvoorbeeld al wel thuis, maar gaat u overdag nog naar de instelling voor therapie.
De basisverzekering vergoedt geriatrische revalidatie voor in principe maximaal 6 maanden.
Soms kunt u in de instelling waar u de zorg krijgt extra faciliteiten bestellen. De aanvullende verzekering Top vergoedt hiervoor maximaal € 50 per dag. Excellent en Zorgplan vergoeden de extra faciliteiten volledig. De extra faciliteiten moeten wel te maken hebben met uw verblijf. Dan gaat het om bijvoorbeeld meer keuze bij de maaltijden, een bed op de kamer voor uw partner, wifi, krant, tv of tablet, en extra koffie en thee op de kamer. Wij vergoeden (dus) niet: wellness (zoals fitness, yoga, zwembad, zonnebank) en persoonlijke uitgaven (zoals kapper, pedicure, sport, muziek, horeca).
Hier kunt u terecht
Voor geriatrische revalidatie wordt u opgenomen in een verpleeghuis, of een vergelijkbare instelling. U krijgt daar zorg van een team van specialisten. Bijvoorbeeld een fysiotherapeut, een ergotherapeut en een verpleegkundige. Een specialist ouderengeneeskunde ('verpleeghuisarts') stelt samen met u een behandelplan op en zorgt ervoor dat de zorg op uw situatie is afgestemd.
Wat u zelf betaalt
Geen eigen bijdrage
Voor deze zorg betaalt u geen eigen bijdrage.
Hoe werkt dat?
Het eigen risico
Voor de zorg die onder de basisverzekering valt, geldt het eigen risico. Voor de zorg die onder de aanvullende verzekering valt, geldt geen eigen risico.
Hoe werkt dat?
Dit moet u zelf doen
U moet een indicatie hebben
Bent u opgenomen in het ziekenhuis? Dan stelt de medisch specialist de indicatie, in overleg met een specialist ouderengeneeskunde. Was u niet opgenomen? Dan stelt een klinisch geriater of internist-ouderengeneeskunde de indicatie, op basis van een geriatrisch onderzoek.
Goed om te weten
De algemene regels zijn altijd van toepassing
Wij vergoeden alleen de gebruikelijke zorg die u nodig heeft
Deze vergoeding geldt niet als u in een Wlz-instelling woont
Verbleef u voor u naar het ziekenhuis ging in een Wlz-instelling en kreeg u daar ook behandeling? Dan krijgt u als u uit het ziekenhuis komt verblijf en behandeling ook weer in die instelling. Dat valt niet onder de basisverzekering, maar onder de Wet langdurige zorg. Wij vergoeden dan de extra faciliteiten niet.
Na de 6e maand heeft u toestemming nodig
Nog vragen?
Neem gerust contact op met ons Service Center via telefoonnummer 030 639 62 62
Bekijk onze andere contactopties en actuele openingstijden op de pagina Contact.