Hulpmiddelen bij problemen met spreken
Als u een hulpmiddel nodig heeft omdat u niet kunt praten.
Vergoeding per verzekering
Basis
100%
Start
Geen vergoeding
Beter
Geen vergoeding
Plus
Geen vergoeding
Optimaal
Geen vergoeding
Top
Geen vergoeding
Excellent
Geen vergoeding
Deze vergoeding is onderdeel van de vergoeding Hulpmiddelen. Wat daar staat, geldt ook voor hulpmiddelen bij problemen met spreken. Bijvoorbeeld dat de basisregels hulpmiddelen van toepassing zijn, en ook de algemene regels.
Wat u vergoed krijgt
Er zijn verschillende hulpmiddelen die kunnen helpen als u niet of bijna niet kunt spreken. Bijvoorbeeld lettersets of symbolensets, een computerprogramma, of teksttelefoons.
De basisverzekering vergoedt uitwendige hulpmiddelen bij problemen met spreken als u aan de volgende 3 voorwaarden voldoet:
- u heeft een ernstige taalstoornis of spraakstoornis
- u kunt daardoor niet of bijna niet spreken
- u heeft een hulpmiddel nodig om u hierbij te helpen
De minimale gebruikstermijn van hulpmiddelen bij problemen met spreken is 5 jaar.
Dit wordt niet vergoed
- telefoons, tablets, laptops en computers waarop een programma geïnstalleerd wordt die helpt bij problemen met spreken
- hulpmiddelen voor stotteren
Andere vergoedingen
Heeft u een hulpmiddel nodig dat u helpt met het maken of versterken van stemgeluid? Daarvoor geldt de vergoeding Prothesen.
Hier kunt u terecht
- alle leveranciers van hulpmiddelen voor problemen met spreken
Wat u zelf betaalt
Eigen bijdrage
U betaalt geen eigen bijdrage voor deze hulpmiddelen.
Hoe werkt dat?
Eigen risico
U krijgt deze hulpmiddelen in bruikleen. Daarom geldt geen eigen risico. Kiest u ervoor om het hulpmiddel zelf te kopen? Dan geldt het eigen risico wel.
Hoe werkt dat?
Dit moet u zelf doen
U moet een voorschrift hebben
U krijgt het voorschrift voor hulpmiddelen bij problemen met spreken van de behandelend arts.
Soms moet u ons vooraf toestemming vragen
Dit hangt af van de leverancier die u kiest. Er zijn 2 mogelijkheden.
- Staat uw leverancier in ons overzicht toestemmingsvrije leveranciers hulpmiddelen? Dan hoeft u niets te doen. Met die leveranciers hebben wij afspraken over toestemming.
- Staat uw leverancier er niet bij? Dan moet u ons vooraf toestemming vragen. Zonder toestemming vooraf vergoeden wij het hulpmiddel van deze leverancier niet.
Goed om te weten
De officiële vergoeding van de Regeling zorgverzekering geldt
Nog vragen?
Neem gerust contact op met ons Service Center via telefoonnummer 030 639 62 62
Bekijk onze andere contactopties en actuele openingstijden op de pagina Contact.