Bril, (contact)lenzen en ooglaseren

Ziet u niet scherp meer?

Vergoedingen A-Z

Vergoeding per verzekering

 

Max., voor brillen, lenzen en ooglaseren samen

Max., voor brillen, lenzen en ooglaseren samen

Max., voor brillen, lenzen en ooglaseren samen

Max., voor brillenglazen, lenzen en ooglaseren samen

Wat u vergoed krijgt

De basisverzekering vergoedt brillenglazen en lenzen alleen als u ze op medische indicatie moet gebruiken, bijvoorbeeld omdat u een oogaandoening heeft. Ze vallen dan onder de vergoeding Brillenglazen en lenzen bij medische indicatie.

Heeft u geen medische indicatie, maar wel een bril of lenzen nodig vanwege bij- of verziendheid? Of overweegt u ooglaseren?

De aanvullende verzekeringen Plus en hoger vergoeden:

  • brillenglazen met of zonder montuur
  • prismabril
  • contactlenzen, nachtlenzen, torische lenzen
  • geïmplanteerde lenzen
  • ooglaserbehandeling
  • reparatie van de bril

De brillenglazen en lenzen moeten versterkend zijn of een corrigerende werking hebben.

Er geldt een maximale vergoeding per 2 aansluitende kalenderjaren. Voor de maximale vergoeding telt ieder jaar de vergoeding in het vorige kalenderjaar mee. Wij vergoeden dus nooit meer dan de maximale vergoeding min het bedrag dat u vorig jaar vergoed heeft gekregen. U kunt het volledige vergoedingsbedrag alleen gebruiken als u in het vorige jaar geen vergoeding heeft gehad. De maximale bedragen voor de 2 jaren staan bovenaan deze vergoeding.

Hier kunt u terecht

  • bril en contactlenzen: opticien
  • ooglaseren en geïmplanteerde lenzen: ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum (ZBC)

Dit wordt niet vergoed

  • lenzenvloeistof
  • los brilmontuur
  • brillenkoker en andere accessoires
  • oogmeting (refractiemeting) en oogcontrole, aanmeetkosten en aanpassingskosten
  • duikbril
  • floaterlaseren

Wat u zelf betaalt

Geen eigen bijdrage

Voor een bril, contactlenzen en ooglaseren betaalt u geen eigen bijdrage.

Geen eigen risico

Voor een bril, lenzen en ooglaseren geldt geen eigen risico.

Dit moet u zelf doen

Declareer bij een nieuwe bril montuur en glazen samen

Heeft u een nieuwe bril? Declareer deze dan als één geheel. Een los montuur vergoeden wij namelijk niet.

Zorg dat notagegevens compleet zijn

Dit moet op de nota voor een bril of (contact)lenzen staan:

  • naam en geboortedatum
  • soort brillenglazen of (contact)lenzen
  • correctie of sterkte
  • gegevens van het montuur
  • bedrag van de brillenglazen, (contact)lenzen en het montuur
  • als u korting krijgt: voor welke onderdelen die geldt

Goed om te weten

De algemene regels gelden voor alle zorg en voor iedereen. Er staat bijvoorbeeld in wat nooit wordt vergoed. En welke wijzigingen u moet doorgeven. En dat vergoedingen uit het verleden meetellen als u bij ons van aanvullende verzekering wisselt.

Nog vragen?
Neem gerust contact op met ons Service Center via telefoonnummer 030 639 62 62
Bekijk onze andere contactopties en actuele openingstijden op de pagina Contact.

Vergoedingen A-Z
`

Declareer jij je zorgkosten al via de PNOzorg app?

Meer over de app