Ongeval

Ongeval
Heeft u een ongeval of voorval gehad waardoor u zorgkosten heeft gemaakt? Dan hebben wij aanvullende gegevens nodig om u verder te helpen. Op deze pagina leest u wat u in welke situatie moet doen.
Geef een ongeval of voorval altijd door aan PNOzorg. (Onder een ongeval verstaan wij: een plotselinge inwerking van geweld op uw lichaam, buiten uw wil, die medisch aantoonbaar fysiek letsel veroorzaakt. Hieronder valt ook een beroepsziekte. of voorval altijd door aan PNOzorg). Is iemand anders aansprakelijk? Dan krijgt u de medische kosten vergoed volgens de basisverzekering en mogelijk de aanvullende verzekeringen waarvoor u verzekerd bent. PNOzorg verhaalt deze kosten bij de tegenpartij. Op die manier kunnen wij de premie betaalbaar houden, voor u en onze andere verzekerden. Geef ook een ongeval of voorval door als er geen andere partij betrokken is. In sommige situaties kan de juridische aansprakelijkheid toch bij iemand anders liggen. Wij denken graag met u mee en adviseren wat u in uw situatie kan doen.
Let op: kosten die niet vergoed worden vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering, worden niet verhaald door PNOzorg. U kunt hierbij denken aan uw eigen risico, eigen bijdragen of misgelopen inkomsten. Als u deze kosten wilt verhalen op de aansprakelijke tegenpartij, of smartengeld wilt vragen, raden wij u aan om uw rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Heeft u die niet? In sommige situaties kunt u gebruik maken van onze verhaalsbijstand-service. Op deze pagina leest u meer over deze service.
Verhaalsbijstand-service
Heeft u geen rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met de afdeling Verhaalszaken. Zij bespreken met u wat zij voor u kunnen betekenen. Meer informatie over verhaalsbijstand en in welke situatie u hier gebruik van kunt maken, leest u op onderstaande pagina.
Ongeval met schade aan het gebit
Als u door een ongeval schade heeft aan uw gebit, dan hebben wij aanvullende gegevens van u nodig. De aanvullende gegevens kunt u meesturen met uw declaratie. Op onderstaande pagina leest u welke gegevens dat zijn.
Geef uw ongeval altijd door via het vragenformulier
Als u een ongeluk of voorval heeft gehad, bent u verplicht dit zo spoedig aan ons door te geven. Zo kunnen wij nagaan of iemand anders voor die kosten aansprakelijk is. Dit kunt u doorgeven via het vragenformulier verhaalszaken. Dit formulier stuurt u digitaal via het contactformulier. Vermeld hierbij uw relatienummer en de datum van het ongeval.
U kunt het formulier ook mailen naar: verhaalszaken@pnozorg.nl of per post naar:
PNO Zorg
t.a.v. Afdeling verhaalszaken
Postbus 459
3990 GG Houten
U heeft geen postzegel nodig
Declareert u zelf kosten naar aanleiding van een ongeval?
Geef bij uw declaratie altijd door of de kosten te maken hebben met een ongeval, door het vinkje 'ongeval' aan te vinken. Ook als u niet direct denkt dat er een aansprakelijke tegenpartij is. In sommige gevallen kan dit juridisch gezien toch anders liggen, bijvoorbeeld als u struikelt over een losliggende stoeptegel. Het zou kunnen zijn dat de gemeente dan aansprakelijk is. Als u het vinkje ‘ongeval’ heeft aangevinkt bij uw declaratie, stellen wij u nog een aantal vervolgvragen. Als u deze zo goed en uitgebreid mogelijk invult, kunnen wij uw declaratie goed beoordelen.
Uw privacy is belangrijk
PNOzorg behandelt en beveiligt uw persoonlijke gegevens zo zorgvuldig mogelijk. Hierover leest u meer in ons privacy statement.
Veelgestelde vragen Verhaalszaken
U heeft een ongeval of voorval gehad en daardoor zorgkosten gemaakt. Wat moet u doen?
Heeft het melden van een ongeval of voorval invloed op de dekking van uw zorgverzekering?
Hoe zit het met het betalen en verhalen van uw eigen risico na een ongeval of voorval?
U bent niet verzekerd voor rechtsbijstand. Wat kunt u doen?
Wat kan ik doen als ik niet ben verzekerd voor rechtsbijstand?
Moet u aanvullend verzekerd zijn om gebruik te maken van de verhaalsbijstand-service?
Waarom is het belangrijk dat u doorgeeft dat uw zorgkosten door een ongeval zijn gemaakt?
Er is tijdens een medische behandeling een fout gemaakt. Welke stappen kunt u ondernemen voor hulp?
Waarom krijgt u een brief van de afdeling Verhaalszaken en wat moet u doen?
De afdeling Verhaalszaken is telefonisch bereikbaar op 030 639 62 64 of per e-mail via verhaalszaken@pnozorg.nl