Declareren medische kosten buitenland

Je wilt natuurlijk niet dat het gebeurt. Maar soms heb je tijdens uw verblijf in het buitenland een dokter nodig. Bijvoorbeeld als je met een oorontsteking naar de huisarts gaat. Hoe kun je dan de nota’s van die dokter bij ons declareren? En wat moet er op de nota staan?

Heb je vragen over jouw situatie? We helpen je graag.
Het Service Center is maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur via 030 639 62 62.

PNOzorg vrouw werk aan bureau.jpg

Wat moet er op de nota’s staan?

Notagegevens
Je kunt gebruik maken van het declaratieformulier, MijnPNO of de declaratie app. Om jouw buitenlandse nota’s snel te kunnen verwerken, is het belangrijk dat deze de volgende gegevens bevatten:

  • Naam en geboortedatum. Dit moet van de persoon zijn voor wie de kosten zijn gemaakt.
  • Naam van de behandelaar en zijn/haar specialisme
  • Notadatum
  • Behandeldatum
  • Medische indicatie en een overzicht van behandelingen en onderzoeken
  • Specificaties van behandelingen / onderzoeken en voor welke medische indicatie
  • Een beschrijving van de kosten (kostenspecificatie)

Wat moet je meesturen met de nota's?

Niet-spoedeisende (voorziene) zorg
Bij niet-spoedeisende (voorziene) zorg in het buitenland stuur je het volgende mee.

  • Verwijzing van uw huisarts of behandelend arts, met daarop de reden voor verwijzing
  • Toelichting waarom u voor deze zorg naar het buitenland bent gegaan
  • Behandelverslag van uw specialist in het buitenland

Heb je vooraf toestemming van PNOzorg gekregen voor de behandeling? Dan hoe je bij de declaratie alleen het behandelverslag mee te sturen.

Ga je voor een opname of dagopname naar een buitenlands ziekenhuis of privékliniek? Dan heb je vooraf toestemming nodig van PNOzorg.
Voor andere niet-spoedeisende (voorziene) zorg in het buitenland adviseren we je ook om vooraf toestemming te vragen. Dan heb je zekerheid over de hoogte van de vergoeding.

Spoedeisende zorg

Bij spoedeisdende medisch-specialistische zorg in het buitenland stuur je het volgende mee:

  • Behandelverslag van je specialist in het buitenland

Medicijnen (geneesmiddelen)

Bij medicijnen stuur je het volgende mee:

  • Het recept: maak van recepten eerst een kopie of foto, want je moet het recept meestal bij de apotheek inleveren
  • Zorg dat van elk medicijn de naam, het aantal stuks, het aantal mg of ml en de prijs op de rekening staan

Waar moet je nog meer op letten?

In het buitenland moet je soms een bedrag vooraf betalen. Als een soort garantie. Vaak krijg je hiervan een nota, ook wel een voorschotnota genoemd. Deze nota’s kunnen wij niet in behandeling nemen. Wij nemen alleen de definitieve nota in behandeling. Dit is de nota die je na afloop van een zorgbehandeling krijgt.

Ook moet een buitenlandse nota in het Nederlands zijn, of in het Engels, Duits, Frans of Spaans. Is de nota in een andere taal? Dan kunnen wij je om een vertaling vragen.

Voor een opname of dagopname in een buitenlands ziekenhuis of privékliniek heb je vooraf altijd toestemming nodig van PNOzorg.

Hoe stuur je nota’s naar PNOzorg?

Dit doe je het makkelijkst online via MijnPNO, de PNO app of via de website.

Stuur je de nota liever per post? Gebruik dan ons declaratieformulier. Vergeet niet op dit formulier deel A ‘Buitenlandse kosten’ in te vullen. je kunt dit dan sturen naar:

PNOzorg
Postbus 27
3990 DA Houten

 

Goed om te weten

Bekijk jouw gegevens, de stand van je eigen risico of de status van ingediende declaraties via MijnPNO.
Log veilig in met DigiD + sms verificatie

Naar MijnPNO