Het juiste verzekeringsbewijs mee

Welke verzekeringsbewijzen zijn er?

Er zijn 3 verschillende soorten:

  • European Health Insurance Card (EHIC)
  • verdragsformulier 111
  • verzekeringsverklaring

 

European Health Insurance Card (EHIC)

Met de Europese zorgpas EHIC heeft u in een aantal landen recht op noodzakelijke medische zorg. Deze zorgpas ziet er in heel Europa hetzelfde uit. U vindt de EHIC op de achterkant van uw zorgpas. De regels van het land waar u zorg krijgt, bepalen de vergoeding. Het voordeel is dat u kosten meestal niet zelf voorschiet.

U kunt de zorgpas in de volgende landen gebruiken:

  • België, Bulgarije, Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (inclusief Frans Guyana, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Réunion en St. Martin), Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Noord-Macedonië, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische eilanden, Ceuta en Melilla), Tsjechië, Zweden en Zwitserland
  • Australië (als u daar korter dan 1 jaar bent)
  • Verenigd Koninkrijk: vooralsnog blijft uw EHIC ook geldig in het Verenigd Koninkrijk. Zodra er meer bekend wordt, zullen wij de informatie op deze pagina bijwerken


Hoe vraagt u een EHIC aan?

Sluit u bij ons voor het eerst een basisverzekering af? Dan sturen wij u de zorgpas gratis toe. De EHIC is persoonlijk en staat op de achterkant van uw zorgpas. Bent u de zorgpas kwijt, heeft u deze niet ontvangen, of is de EHIC niet meer geldig? Dan kunt u makkelijk bij ons een nieuwe zorgpas aanvragen. Neem hiervoor contact op met ons Service Center.

Wanneer is de EHIC geldig?

Voor welke periode de EHIC geldig is, staat op de zorgpas. Deze is 5 jaar geldig, maar alleen als u ook een basisverzekering bij ons heeft. Gebruikt u de zorgpas en heeft u geen zorgverzekering (meer) bij PNOzorg? Dan moet u de kosten achteraf aan ons terugbetalen.

Verdragsformulier E111

Nederland heeft met een aantal landen afspraken gemaakt over het vergoeden van zorgkosten. Gaat u naar zo’n verdragsland? Dan is het handig een verdragsformulier E111 mee te nemen. Met dit formulier heeft u recht op spoedeisende zorg in deze landen. Ook betaalt u de kosten niet eerst zelf.

Het formulier is geldig in:

  • Bosnië-Herzegovina
  • Montenegro
  • Servië
  • Tunesië
  • Turkije


Hoe vraagt u dit formulier aan?

U vraagt het verdragsformulier aan bij ons Service Center. Geef hierbij aan:

  • voor welke personen het formulier is
  • voor welke periode u het formulier nodig heeft
  • voor welk land u het formulier nodig heeft


Verzekeringsverklaring

Voor sommige landen heeft u een internationale verzekeringsverklaring nodig. Deze Engelstalige verklaring is het bewijs dat u een zorgverzekering heeft.

Voor de volgende landen heeft u een verklaring nodig:

  • Cuba
  • Iran
  • Rusland
  • Venezuela
  • Wit-Rusland
  • Zuid-Afrika (als u meer dan 90 dagen gaat)


Hoe vraagt u een verzekeringsverklaring aan?

U vraagt deze verklaring aan bij ons Service Center. Geef hierbij aan:

  • voor welke personen de verklaring is
  • voor welke periode u het formulier nodig heeft
  • voor welk land u het formulier nodig heeft

Met uw digitale zorgpas zorgeloos op reis

Is uw plastic zorgpas ouder is dan vijf jaar? Dan is deze niet meer geldig. Wij sturen u niet automatisch een nieuwe zorgpas, omdat we merken dat veel verzekerden deze niet gebruiken. Heeft u de PNOzorg app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.


Waar vindt u de digitale zorgpas?

  • In de PNOzorg app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
  • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of PNOzorg app van de hoofdverzekerde
  • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpas

Heb je vragen over jouw situatie? We helpen je graag.
Het Service Center is maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08.00 tot 18.00 uur via 030 639 62 62.

Veelgestelde vragen buitenland