Haal het beste uit je artsenbezoek

U heeft in een gesprek met de arts of specialist meestal maar weinig tijd om duidelijk te maken wat er aan de hand is. Het is daarom handig om u goed voor te bereiden. De ZorgConsulent helpt u daarbij.

Wat wilt u vertellen? En wat wilt u weten?

Bedenk van tevoren wat u aan de huisarts of medisch specialist wilt vertellen. En bedenk wat u juist van de arts wilt weten. Op welke vragen wilt u antwoord krijgen?

Bij het voorbereiden van het gesprek kunnen de volgende vragen u helpen:

  • Wat zijn uw klachten?
  • Hoelang heeft u deze klachten al?
  • Zijn er dingen waardoor uw klachten erger of juist minder erg worden?
  • Wat heeft u zelf al aan uw klachten gedaan?
  • Welke medicijnen gebruikt u?
  • Wilt u een doorverwijzing van uw arts?
  • Wat verwacht u van de arts?

 

Heeft u een afspraak bij uw huisarts? En wilt u dat uw huisarts u verwijst naar een medisch specialist? Informeer dan eerst bij de ZorgConsulent in welk ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum de wachttijden het kortst zijn. De huisarts kan u dan gericht verwijzen.

Tijdens het gesprek

U heeft recht op goede informatie over uw onderzoek of behandeling. Met de juiste vragen krijgt u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissing te nemen, samen met uw arts. Onderstaande zaken komen vaak aan de orde tijdens het gesprek.

  • Wat zijn mijn mogelijkheden? Zet eerst met uw arts op een rij welke mogelijkheden er zijn. Er zijn altijd meerdere mogelijkheden. Ook even afwachten is een mogelijkheid.
  • Wat zijn de voor- en nadelen? Bespreek met uw arts per mogelijke behandeling het effect, de herstelperiode en de risico’s en bijwerkingen.
  • Wat betekent een behandeling in mijn situatie? Bekijk hoe de mogelijke behandelingen passen bij uw situatie, zoals uw gezin, werk of persoonlijke doelen.

Tot slot nog een paar tips

  • Schrijf van tevoren op wat u wilt vertellen en welke vragen u heeft. Neem deze aantekeningen mee naar het gesprek.
  • Vraag de arts of u het gesprek mag opnemen. Dan kunt u het gesprek thuis nog eens rustig terugluisteren.
  • Neem iemand mee naar het gesprek: twee mensen horen meer dan één. Laat degene die met u meegaat de antwoorden van de arts opschrijven, zodat u zelf goed kunt luisteren.
  • Gebruikt de arts te veel moeilijke woorden of raakt u de draad kwijt? Geef het aan als u iets niet begrijpt of als u twijfelt.
  • Zorg ervoor dat u het eens bent met de afspraken die zijn gemaakt. U hoeft bovendien niet meteen te beslissen: vraag bedenktijd, zodat u kunt nadenken over de voorgestelde behandeling.
  • Heeft u na het gesprek toch nog vragen? Dan kunt u om een nieuwe afspraak vragen, zodat u meer duidelijkheid krijgt. Voor zo’n afspraak hoeft u niet per se opnieuw naar het ziekenhuis: het kan vaak ook per telefoon.

Bereikbaarheid van de PNO ZorgConsulent

Een aanvraag bij de PNO ZorgConsulent kun je doen via MijnPNO of op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via het gratis telefoonnummer 0800 020 00 04.